Kdopak to volá? Falešné asociace a triky nepoctivých pojišťováků

17. 11. 2021

„Haló? Tady Novák z Asociace pojišťoven. Musíme vám zkontrolovat smlouvu…“ „Dobrý den, Mráček z Centra pojišťoven. Víte, že máte nárok na slevu? Kdy se sejdeme?“ Nepoctiví pojišťováci se kryjí za neexistující instituce s úctyhodným názvem. Důvod? Chtějí navodit dojem, že jsou z „vaší pojišťovny“ nebo příbuzné organizace a přetáhnout ke konkurenci. Nemusí se to vyplatit. Dejte pozor, kdo volá.

Letitá finta bohužel stále funguje. Na naši redakci se v poslední době znovu začínají obracet lidé, kteří popisují stejnou zkušenost.

Halo, halo

„Zazvonil mi telefon a ohlásil se jakýsi zástupce Asociace pojišťoven České republiky. Domáhal se osobní schůzky kvůli kontrole pojistných smluv, prý že je to povinné. Tvrdil, že je třeba moji životní pojistku upravit podle nového občanského zákoníku. Bylo mi to podezřelé, tak jsem se ho znovu ptala, odkud je. Tvrdil, že z asociace, která zastřešuje všechny pojišťovny,“ vypráví paní Tereza. Na schůzku nekývla, chtěla se nejdřív poradit se svým finančním poradcem.

„Ten mi vysvětlil, že nejsem první ani poslední, že je to prý nesmysl a fígl, kterým někteří nepoctivci přetahují klienty ke konkurenci. Totéž mi potvrdili i v mé pojišťovně, kam jsem pro jistotu zavolala, žádná asociace prý smlouvy nekontroluje,“ popisuje Tereza, která měla štěstí – byla duchapřítomnější než řada jiných.

Proč neměnit životní pojištění jako ponožky

No tak si někdo koupí jinou pojistku a starou zruší, čerta starého se děje, jaképak s tím štráchy, říkáte si možná. Ano, je také možné, že nová pojistka bude mít i lepší parametry než pojistka stará. Jenže životní pojištění se sjednává na dlouhá léta, s perspektivou trvání v řádech desítek roků. Když ho člověk vypoví třeba po dvou letech, bývá za to svým způsobem penalizován, zvlášť pokud se jedná o investiční životní pojištění. U toho se část peněz platí na vlastní rizikové pojištění, druhá část se investuje do fondů a měla by v ideálním případě přinášet zisk. Jenže než se začne investovat, umořují se právě z těchhle peněz nejdřív náklady na vznik pojistky, především provize zprostředkovateli. Nepočítejte s tím, že je dostanete všechny zpátky, v prvních dvou letech naopak dostanete zpravidla plus minus nulu. Proto je vždycky lepší zvažovat, jestli spíš nebude možné nastavit stávající pojistku jinak – a většinou to možné je.
289192

Jedinou skutečnou tuzemskou oborou organizací pojišťoven je Česká asociace pojišťoven – a kontroly smluv rozhodně nemá v popisu práce. Žádná Asociace pojišťoven ČR nebo jiná organizace s podobně znějícím názvem neexistuje.

„Takzvaná Asociace pojišťoven ČR je jen fiktivní subjekt, kterým se zaštiťuje operátor při sjednávání schůzky spotřebitele s pojišťovacím agentem. Ten pak spotřebiteli nabídne uzavření nové smlouvy, z níž má provizi, a často ho přiměje ke zrušení původní, třeba i výhodnější smlouvy,“ varuje Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny dTestu.

Vyslechnout si konkurenční nabídku není na škodu. Jenže: jak seriózní jednání se dá čekat od člověka, který vás od začátku tahá za nos a používá nezákonné metody?

Skutečná asociace před podvodníky varuje…

„Několikrát jsme se od těchto praktik veřejně distancovali a nabádali jsme klienty k větší obezřetnosti. Jedna z cest, jak omezit tyto aktivity, je právě ostražitost klientů. Ti by měli jednat prioritně se svým pojišťovacím zprostředkovatelem nebo s konkrétní pojišťovnou, se kterými již mají navázaný obchodní vztah, případně si ověřit v registru České národní banky, s kým si schůzku domlouvají a pro jakou společnost daný člověk pracuje,“ okomentovala pro Urban & Votruba mluvčí České asociace pojišťoven Marcela Kotyrová. Jedním dechem však dodává, že asociace zatím nemá účinné páky, jak se podvodníkům, kteří parazitují na jejím jménu, bránit. 

…. možností, jak se bránit, ale moc nemá

„Udělat konkrétní kroky je velmi obtížné, neboť nejsme schopni zjistit, o jakého konkrétního zprostředkovatele se jedná. Informace o těchto praktikách získáváme od klientů pojišťoven, kteří nás kontaktují a informace si ověřují. Ve většině případů ale neznají jméno pojišťovacího zprostředkovatele, který je kontaktoval. Schůzku totiž většinou odmítnou. Pokud mají nějaké jméno k dispozici, je to jméno člověka, který pouze schůzku domlouvá a ten nemusí být registrován u ČNB. Většina klientů zná pouze telefonní číslo, ale to nebývá funkční, většinou není možnost zpětného volání,“ vysvětluje Marcela Kotyrová. A dodává, že když se podaří konkrétní jméno získat, asociace okamžitě o této praktice informuje společnost, pro kterou daný člověk pracuje. „A ta s ním většinou okamžitě ukončí spolupráci. Případů, kdy se to podaří, je ale velmi málo.“

Autor: Martin Urban